Łączy nas pamięć

Łączy nas pamięć
…nie było żadnej nadziei…

Akcja społeczna Żonkile w naszej Szkole kolejny raz…
…dziś w 74 rocznicę wybuchu Powstania w Getcie warszawskim przywracamy pamięć o tym wydarzeniu;
…żonkile związane są z postacią Marka Edelmana, ostatniego przywódcy Żydowskiej Organizacji Bojowej;
…wolontariusze z klasy I b - Max Olender i Antek Nowicki z wychowawczynią p. Agatą M. Jastrzębską przygotowali gazetkę;
…uczniowie pod kierunkiem p. Hanny Masnej wykonali żółte, papierowe żonkile;
…obejrzeliśmy film "NIE BYŁO ŻADNEJ NADZIEI.", przygotowany przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie.
…wolontariusze z klasy 3 b - Ola Szopa, Stefan Maszlanka, Ala Rzyska i Weronika Wicik - wręczali ŻONKILE.
Nosili je cały dzień Uczniowie, Dyrekcja, Nauczyciele i Pracownicy naszej Szkoły.
TO SYMBOLICZNY GEST PAMIĘCI!

Dla tych którzy nie wiedzą dlaczego żółte żonkile: W rozmowie z Hanną Krall, w książce "Zdążyć przed Panem Bogiem" Marek Edelman powiedział, że co roku otrzymuje bukiet żółtych kwiatów. Kwiaty trafiały do niego zawsze, bez względu na to gdzie się znajdował. Nadawca pozostawał anonimowy. Gdy Marek Edelman przychodził 19 kwietnia pod pomnik Bohaterów Getta, a z biegiem czasu wraz z nim przychodziło coraz więcej ludzi, w miejscach pamięci kładł żółte kwiaty.

krokusy

Dlaczego posadziliśmy krokusy?
Żółte krokusy posadziliśmy jesienią 2016 r. w celu upamiętnienia 1,5 mln dzieci narodowości żydowskiej i innych narodowości zamordowanych w czasach Holokaustu.
Kolor żółty przypomina nam o żółtej gwieździe, którą Żydzi mieli obowiązek nosić w krajach pod rządami nazistów.
Kwiaty te przypominają nam o wszystkich zmarłych dzieciach.

Naziści zamordowali setki tysięcy dzieci, ale wiele dzieci przeżyło Holokaust. Obecnie osoby, które przeżyły, są przeważnie dziadkami i babciami. Przekazują opowieści swoim dzieciom i wnukom. Tych historii nie wolno zapomnieć. Musimy je przekazywać młodszym pokoleniom.
Kiedy z początkiem wiosny kwitną krokusy, pamiętamy o dzieciach, które umarły.
Te piękne kwiaty przypominają nam także o tym, że nawet po najstraszniejszych wydarzeniach życie zaczyna się na nowo, a my możemy mieć nadzieję, że nadejdą czasy lepsze od tych, które przeminęły.
Przypominają nam, że wciąż możemy dostrzegać piękno świata i mieć nadzieję na przyszłość. Sadzenie ich wiąże się ze smutkiem, ale również z nadzieją.
W ostatecznym rozrachunku oczekujemy, że dzieci na całym świecie będą sadziły żółte krokusy dla upamiętnienia innych dzieci - ofiar Holokaustu.
Wolontariuszami byli wszyscy uczniowie naszej Szkoły.
Nie liczyliśmy, ale mamy nadzieję, że krokusów wyrosło tyle, ilu jest uczniów, bo tyle posadziliśmy.

Akcja CIASTECZKO -

5 kwietnia klasa 1 b zorganizowała akcję charytatywną - NOWA TABLICA w naszej klasie!
Ciasteczka były pyszne! Ci co zdążyli potwierdzą!

Ferie w szkole

"Ferie 2017 w Gimnazjum"
13- 16 lutego 2017 uczniowie bawili się w ramach zajęć plastycznych i sportowych. Konkretnym efektem zajęć jest mural w świetlicy szkolnej wykonany przez uczennice. W trakcie zajęć sportowych, odbywających się w hali sportowej oraz sali gimnastycznej Zespołu Szkół, prowadzone były zajęcia z piłki siatkowej, koszykówki oraz tenisa stołowego.
Dziękujemy za zorganizowanie nam czasu Pani Ani Rodziewicz - Maszlance, Panu Piotrowi Okońskiemu i Panu Mariuszowi Krzeszowskiemu.
Zapraszamy w 2018 r. - uczniowie

Agresja. Jak nie stać się sprawcą. Jak nie zostać ofiarą?"

"Agresja. Jak nie stać się sprawcą. Jak nie zostać ofiarą?" i "Nie daj się wciągnąć" warsztaty profilaktyczne

Warsztaty poświecone były tematowi agresji i cyberprzemocy, a także radzenia sobie z sytuacjami przemocy wywołanymi przez substancje psychotropowe. Warsztaty "Nie daj się wciągnąć" dostarczyły uczniom wiedzy na temat konkretnego uzależnienia, a także treningu takich umiejętności, które uchronią ich przed sięganiem po używki. Warsztaty odbyły się we wszystkich klasach, a praca odbywała się metodami aktywizującymi..

"Czy słowem można zabić" Program profilaktyczny.

Słowno - muzyczny program został zrealizowany w formie koncertu rockowego podczas którego Pan Jacek Musiatowicz przestrzegał młodzież przed zgubnymi wpływami używek.
Artysta kładł nacisk na agresję słowną, wulgaryzmy oraz przemoc w Internecie. Podkreślał, że żadna sytuacja życiowa nie powinna skłonić młodego człowieka do sięgania młodego człowieka po używki. Spotkanie z Panem Jackiem Musiatowiczem i jego synem Michałem odbyło się 10.03.2017 r.

koncert profilaktyczny "POWIEDZ NIE"

W dniu 22 listopada 2016 roku w sali gimnastycznej Zespołu Szkół w Celestynowie odbył się koncert profilaktyczny "POWIEDZ NIE" Wiesława "Blachy" Błażkiewicza. Pan Wiesław przyjechał na zaproszenie pedagog Zespołu Szkół. W spotkaniu wzięli udział uczniowie z gimnazjum wraz z nauczycielami.

czytaj więcej

Krokusy posadzone!

Uf, zdążyliśmy przed mrozem!
W imieniu społeczności szkoły posadziliśmy 355 cebulek krokusów. Po co? Dlaczego? Dowiecie się wiosną, gdy zakwitną!
To krokusy szczególne, bo symboliczne. Teraz czekamy do wiosny!

Klasy 3a, 3b, 2c, 1b

ADOPTOWALIŚMY DZIECKO!

Nazywa się Daniella Gimbizo. Ma 9 lat. Pochodzi z Rwandy z miasta Masaka, diecezja Kigali. Opiekunem jest matka - Kanziga Beatrice, ojciec - Gatabazi Alfred. Rodzina Danielli składa się z licznego rodzeństwa. Trudno im sprostać podstawowym potrzebom i zapewnić kształcenie. Potrzebują wsparcia, aby w przyszłości dzieci mogły radzić sobie w życiu i być użyteczne w społeczeństwie. Co możemy zrobić dla Danielli ? - pomóc materialnie, - wspierać modlitwą, - wymieniać korespondencję. Zapraszamy do napisania listu do naszej podopiecznej! Listy przekazujemy do p. A. Jastrzębskiej. 843zł - tyle zebraliśmy na zebraniu z rodzicami 12.10.16r. Dziękujemy ! Pozwoliło nam to pokryć koszty utrzymania naszej córki adopcyjnej przez kilka miesięcy.

98. Rocznica Odzyskania Niepodległości

W dniu 10 listopada w naszej szkole obchodziliśmy 98. Rocznicę Odzyskania Niepodległości. Na 4 godzinie lekcyjnej odbyła się audycja - montaż słowno-muzyczny, przygotowana przez klasę II c, upamiętniająca te wydarzenia. W tym dniu komisja złożona z kilku uczniów oraz nauczycieli oceniała gazetki przygotowane przez poszczególne klasy. Przez cały dzień w radiowęźle odtwarzane były piosenki patriotyczne. Każdego ucznia obowiązywał strój galowy. W ten sposób chcieliśmy uczcić pamięć o naszych przodkach, którzy dzielnie i z dużą determinacją przez wiele lat walczyli o naszą niepodległą ojczyznę.

DZIEŃ PAPIESKI W GIMNAZJUM

17 października 2016 r. w naszym gimnazjum był dniem poświęconym Papieżowi Janowi Pawłowi II. Uczennice klasy III b przygotowały wspomnienie o Papieżu Polaku. Motywem przewodnim była miłość. Audycja przez radiowęzeł, "Miłość mi wszystko wyjaśniła", miała formę montażu, w którym fakty biograficzne były przeplatane fragmentami poezji JP II.

Na tablicy w holu uczniowie mogli podzielić się swoimi refleksjami na temat tego wielkiego Polaka ("Kim jest dla mnie JP II?', "Jakie myśli chciałbym zawierzyć jego opiece?").

Oto kilka wpisów:
1) Jan Paweł II nauczył mnie, że trudności w życiu się pokonuje.
2) Brak nam Ciebie, Janie Pawle II.
3) Nauczył mnie pokory.
4) Chcę zawierzyć JP II moją przyszłość.
5) Cenię Jana Pawła II za to, że potrafił wybaczać.
6) Jego słowa chwytają za serce.
Przygotowana była również wystawka twórczości Jana Pawła II.

Ponadto w tym dniu na lekcjach języka polskiego czytaliśmy książkę Pawła Zuchniewicza poświęconą Papieżowi "Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża". Wybrane rozdziały odtwarzały nam różne fakty z życia JP II: pierwsza parafia w Niegowici, doświadczenia z parafii św. Floriana z Krakowa, ogromne zaangażowanie w duszpasterstwo akademickie, wyjazdy z młodymi ludźmi na Mazury, wędrówki po górach. Ta niezwykła postać, jak twierdzili uczniowie, jest dla nich "wzorem do naśladowania".

Halina Kwiatkowska

Święto Edukacji Narodowej

W tym roku w naszej szkole Święto Edukacji Narodowej odbyło się 19 października.
Apel dzielił się na trzy części: oficjalną, galę oskarów i otrzęsiny pierwszaków.
Uroczyste powitanie zaproszonych gości, rodziców, nauczycieli, pracowników i nas uczniów Gimnazjum im. por. Józefa Czumy "Skrytego" w Celestynowie było punktem rozpoczynającym całą uroczystość. Wprowadzono sztandar, odśpiewano hymn narodowy.

czytaj więcej

Uczyć - bawiąc.

Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. por. Józefa Czumy "Skrytego" w Celestynowie zorganizowało 02.10.2016r. w godz. 15.00 - 18.00 imprezę plenerową na terenie szkoły. Był to "Piknik Czytelniczo-Sportowy", pod hasłem przewodnim: "Henryk Sienkiewicz i inni wielcy twórcy literatury polskiej w krajobrazie ulic Celestynowa".
Jako, że rok 2016 jest "rokiem sienkiewiczowskim" naszym bohaterem przewodnim była postać Henryka Sienkiewicza, ale oprócz niego przywołane zostały inne wybitne postaci ze świata literatury: Eliza Orzeszkowa, Władysław Reymont, Bolesław Prus, Władysław Broniewski czy Stefan Żeromski. Wybitnymi nazwiskami zostały nazwane ulice Celestynowa i tymi oto ulicami maszerowali uczniowie wraz z Opiekunami - Rodzicami w "Marszu na orientację". Wędrujące grupy podczas marszu wyposażone były w mapkę do orientacji w terenie. Maszerujący mieli do realizacji zadania związane ze znajomością biografii i twórczości znamienitych pisarzy. W tym czasie na terenie szkoły miały miejsce inne liczne atrakcje. Wszystkie klasy gimnazjum przygotowały klasowe stoiska tematyczne - miesiące. Uczniowie wykazali się nieograniczoną pomysłowością i inwencją twórczą.

Oprócz tego przygotowane były stoiska biblioteczne: z Gminnego Ośrodka Kultury w Celestynowie i naszego gimnazjum. Obydwa stoiska spajał "kącik czytelniczy", w którym czytano opowiadania Henryka Sienkiewicza. Gdy jedne grupy wędrowały po Celestynowie, inne - klasowe brały udział w zmaganiach sportowych. Konkurencje były ciekawe i zróżnicowane, wymagały sprawności i od uczniów, i nierzadko również od Opiekunów-Rodziców. Oczywiście, aby nam umilić czas podczas trwania pikniku i nadrobić kalorie po sportowych zmaganiach - "Rodzice - MAMY" przygotowały stoisko z cudownie pysznymi ciastami?. Bardziej zmęczeni i głodni mogli wspomóc nadwątlone siły w "mini - barku", gdzie oferowano im smaczne "kiełbaski z grilla".
Ukoronowaniem pikniku był mecz piłki siatkowej pomiędzy zespołem uczniów z gimnazjum a zespołem Rodziców. Po zaciętej walce zespół Rodziców został pokonany przez zespół uczniów. Zespół Rodziców zapowiedział rewanż - z niecierpliwością czekamy na to spotkanie. To wspaniale, że rodzice w tak dużej liczbie i tak aktywnie włączyli się do udziału w pikniku.
Ideą Pikniku była integracja społeczności szkolnej poprzez naukę i zabawę. Mamy nadzieję, że nam się to udało.

G. Wiałow

konkurs rowerowy

29 września w naszej szkole odbył się konkurs sportowy "Rowerowy Tor Przeszkód" organizowany przez dziewczęta z UKS " Grom": Oliwię Swat, Aleksandrę Leleń i p. Hannę Masną. Choć do zawodów stanęło tylko 4 chłopaków, zawody były bardzo zacięte i ciekawe. Do pokonania były przeszkody: slalom między słupkami i korytarz z desek. Mistrzem szkoły został MIKOŁAJ SOSIK z klasy II A.
Ostatecznie wyniki prezentowały się następująco:
I miejsce - Mikołaj Sosik (IIA) - 0:45,03 s
II miejsce - Łukasz Gryz (IID) - 0:50,03 s
III miejsce - Rafał Możdżonek (IIC) - 0:52,34 s
IV miejsce - Grzegorz Mazek (IID) - 1:01 s
To pierwsze z zawodów organizowanych w tym roku szkolnym przez Uczniowski Klub Sportowy "Grom", ale oczywiście nie ostatnie. Mamy nadzieję, że kolejne będą równie interesujące i przyniosą większą frekwencję niż te otwierające sezon 2016/2017. Gratulujemy zwycięzcom, którzy dobrze opanowali technikę jazdy na rowerze.

Aleksandra Zagórska IIIA

Dlaczego posadziliśmy krokusy?

Żółte krokusy sadzone są każdego roku dla upamiętnienia półtora miliona żydowskich dzieci oraz tysięcy dzieci innych narodowości, które zostały zamordowane w wyniku II wojny światowej i Holocaustu.

Te, które przeżyły, są dziś osobami starszymi. Historię swojego ocalenia przekazały własnym dzieciom, a potem wnukom. Ale nie tylko ich rodziny powinny o tym pamiętać: my także chcemy zadbać o przekazanie tej wiedzy WAM, kolejnym pokoleniom.

Żółty kolor kwiatów przypomina kolor gwiazdy Dawida, którą Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu okupowanych przez Niemców krajach.
Kwitnące wiosną krokusy przypominają nam o dzieciach, które zginęły.
Kwiaty wskazują nam również, iż nawet w obliczu najbardziej tragicznych zdarzeń, nowe życie odradza się, a nadzieja nie umiera. Kwiaty mówią o tym, że na świecie jest piękno i dobro. Powód ich sadzenia jest więc smutny, ale niesie ze sobą oczekiwanie lepszej przyszłości.
Tak więc, krokusy posadziliśmy w ramach projektu KROKUS, dla upamiętnienia naszych rówieśników, którzy stracili życie w wyniku Holokaustu i II wojny światowej

Warsztaty profilaktyczne

Zajęciami w formie warsztatów profilaktycznych w drugim semestrze roku szkolnego 2015/2016 zostali objęci uczniowie wszystkich klas naszego gimnazjum. Do poszczególnych oddziałów klasowych dobrano odpowiednie tematy. Przy ich doborze kierowano się występującymi problemami. Dla klas pierwszych zorganizowano warsztaty dotyczące przeciwdziałania przemocy i agresji rówieśniczej : "Nie bądź ofiarą". Jak nam wiadomo, wiedza współczesnej młodzieży o zachowaniach agresywnych, przemocy i wulgaryzmach jest dość rozległa. Uczniowie często bez zahamowań używają słów, które według nich nie są niczym złym i nie robią nikomu krzywdy. Przez większość społeczeństwa uznawane są jednak za obraźliwe. Młodzież często załatwia swoje sprawy popychaniem, biciem, przemocą psychiczną, często nie zdając sobie sprawy, że za takie zachowania grozi odpowiedzialność karna. W związku z powyższym celowym było uświadomienie uczniom różnych form agresji (począwszy od fizycznej i psychicznej, po współczesne jej przejawy, takie jak cyberprzemoc). Uczniowie zapoznali się ze skutkami zachowań agresywnych, w tym również tych stosowanych w szkole. Dowiedzieli się , jak należy się zachowywać, by nie stać się ofiarą. Bardzo ważnym elementem przeprowadzonych zajęć było kształtowanie umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi zgodnie z normami obowiązującymi w społeczeństwie. "Cyberbullying. Stop cyberprzemocy!" - to warsztaty, które odbyły się dla uczniów klas drugich. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że spędzanie dużej ilości czasu w przestrzeni wirtualnej wpływa niekorzystnie zarówno na aktywność fizyczną uczniów, jak i interakcje społeczne. Rozmowy na czacie często zastępują realne kontakty z rówieśnikami. Natomiast wirtualne znajomości dają złudne poczucie akceptacji i przynależności. Stąd zorganizowanie zajęć mających na celu uświadomienie ryzyka serfowania po sieci, przestrzeganie młodych ludzi przed zagrożeniami płynącymi z korzystania z Internetu oraz wskazanie młodzieży, jak ważne w życiu każdego człowieka jest wzięcie odpowiedzialności za swoje działania. Uczniowie klas trzecich mieli możliwość uczestniczenia w warsztatach : "Skuteczne metody radzenia sobie ze stresem oraz depresją". Warsztaty z tej tematyki dotyczyły zagadnień związanych ze sferą fizyczną, psychiczną oraz emocjonalną rozwoju młodych ludzi. Dzięki udziałowi w zajęciach uczniowie klas trzecich lepiej zrozumieli siebie i zmiany, jakie zachodzą w ich rozwoju. Poznali podstawowe mechanizmy powstawania depresji, nabyli umiejętności rozpoznawania przyczyn stresu we własnym życiu oraz sposoby radzenia sobie z obniżonym nastrojem oraz stresem. Poznali swoje mocne i słabe strony. Mamy nadzieję, że dzięki wyposażeniu w informacje umożliwiające podejmowanie skutecznych decyzji, nasi uczniowie będą lepiej funkcjonować w szkole i poza nią

Teresa Sitek - Zdziarska

Broń się, nie trać wiary

W dniu 26.04.2016 r. dla uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich naszego gimnazjum zorganizowano spotkanie z osobą, która była uzależniona od narkotyków, aby opowiedziała o swoich negatywnych doświadczeniach z tym związanych. Osobą tą był Piotr Lubertowicz "Lupi", jeszcze niedawno zawodowy muzyk, który grał w znanych polskich zespołach. Od kilku lat daje koncerty w szkołach. Został zaproszony do naszej szkoły, aby dać możliwość młodym ludziom posłuchania muzyki oraz opowiedzieć o swoich negatywnych przeżyciach z narkotykami i walce z tym okropnym nałogiem.
Podczas spotkania przedstawił historię swojego życia, w którym narkomania, alkoholizm, przemoc, pościg za pieniędzmi, stres i samotność były na porządku dziennym.
Opowiedział o swoich negatywnych doświadczeniach, o tym, jak kilka razy otarł się o śmierć, a jego przyjaciele umierali z powodu uzależnienia. On sam wychodził trzy razy ze śmierci klinicznej. Opowiadał , jak wygląda śmierć narkomana: " Najczęściej duszą się własnymi wymiocinami. Ja zostałem uratowany przez swojego przyjaciela. Teraz już wiem, czym jest wiara w drugiego człowieka i że przyjaźń to coś wielkiego." Przestrzegał, że narkotyki mogą uzależniać już od pierwszego razu. Mówił, że dzisiaj nie trzeba kłuć się igłą. Narkotyki występują w różnych postaciach np. kropli do oczu i czopków. Po wzięciu narkotyków można umrzeć już za pierwszym razem. Przestrzegał młodzież, że narkotyki zawsze pozostawiają spustoszenie w organizmie i że nałóg niszczy to, co najcenniejsze : rodzinę, pracę, wartości duchowe. Wszystkie te wiadomości zostały powiązane z doświadczeniami z jego dzieciństwa, dorastania i pracy twórczej na scenie.

Opowieści były przeplatane rockowymi kompozycjami i dyskusją z młodzieżą. Uczniowie byli bardzo zadowoleni ze spotkania z byłym narkomanem. Podobało im się, gdyż była i muzyka i człowiek, który przeżył uzależnienie. To nie była pogadanka o narkotykach, ale prawdziwa ludzka historia, która dawała do myślenia, że przed podjęciem każdej decyzji należy się zastanowić. Była to piękna, solidna lekcja o głębokim podłożu moralnym.
Piotr Lubertowicz, który przeszedł w swoim życiu bardzo wiele, w doskonały sposób przekazał młodzieży swoje negatywne doświadczenia życiowe. Jego koncert profilaktyczny "Broń się, nie trać wiary" ukazał ideę walki z alkoholem, narkotykami i dopalaczami.

Teresa Sitek - Zdziarska

Dzień Pamięci o Ofiarach Holocaustu

W związku z Międzynarodowym Dniem Pamięci o Ofiarach Holocaustu uczniowie Gimnazjum obejrzeli film "Historia Ireny Sendlerowej ". Mieli okazję do refleksji nad wydarzeniami sprzed ponad 70 lat. Ogłoszony został konkurs na plakat, wiersz, hasło związane z działalnością Ireny Sendlerowej - termin do 19 lutego.

Wrażenia uczniów po obejrzeniu filmu:
Ratując ludzi, bohaterka wykazała się wielką odwagą i godną podziwu szlachetnością; uratowała wiele istnień ludzkich, narażając życie własne.
Julia Sz. kl. III A
Po projekcji filmu i wcześniejszej lekcji polskiego mam dla Ireny Sendlerowej ogromny szacunek. Jej starania i poświęcenie dla ratowania życia żydowskich dzieci są szczytem odwagi, miłości do bliźniego i sprawiedliwości.
Aleks H. kl. III A
Irena Sendlerowa była wspaniałym człowiekiem o wielkim sercu. Cechowała ją odwaga i wrażliwość na ludzkie cierpienie.
Natalia S. kl. III A
Nie wiem, czy w czasach ciągłego zagrożenia życia zdobyłabym się na taką odwagę, aby uratować tyle niewinnych istnień ludzkich.
Kinga S. kl. III A
Polacy, którzy odważyli się podać pomocną dłoń rodzinom żydowskim, byli aniołami zsyłanymi z nieba. Takim aniołem - pięknym, dobrym, sprawiedliwym - była Irena Sendlerowa.
Ewa Ż. kl. III A
Działania bohaterki były niezwykle ryzykowne. Podziwiam Irenę Sendlerową za odwagę i altruizm. Była to silna kobieta. Niewielu jest ludzi na tyle zdeterminowanych, aby w sytuacji zagrożenia śmiercią nieść pomoc innym.
Zdjęcia filmowe ukazały realia getta warszawskiego i ogromne okrucieństwo hitlerowców. Niewiarygodne jest to, jak ludzie, omamieni ideologią, krzywdzą innych.
Magda S. kl. III A
Bohaterka powinna być dla nas wzorem do naśladowania. Powinniśmy być tolerancyjni i pomagać innym niezależnie, kim są i co dla nas znaczą.
Kacper Ć. Kl. III A

"Szkoło, szkoło, gdy cię wspominam...."

9 stycznia 2016 r. byli uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Celestynowie po raz kolejny oddali się wspomnieniom dotyczącym dawnych lat życia szkolnego. Z inicjatywy Stowarzyszenia Absolwentów i Sympatyków 3 LO odbyło się spotkanie poświęcone podsumowaniu jego działalności, ustaleniu planów na przyszłość. Pani profesor Halina Różacka po raz kolejny mogła poprowadzić "lekcję", tym razem poświęconą wspomnieniom. Ważnym elementem uroczystości była prezentacja książki zawierającej historię szkoły średniej w Celestynowie i wspomnienia absolwentów LO. Relacje te zawierają ogromną porcję informacji o dawnym Liceum, są osobistymi wspomnieniami z przeszłości, uwzględniają ważne lub bardzo drobne wydarzenia, pokazują dobre i złe strony szkoły, uczniów i nauczycieli. Lektura warta przeczytania. Zawiera takie "perełki" jak:
- w pomieszczeniach przy sali gimnastycznej ( dziś Pokój Mistrzów i pomieszczenia archiwum) było mieszkanie ówczesnego Dyrektora szkoły pana Łosia
- wyposażenie ze starej do nowej szkoły uczniowie przenosili na własnych plecach - zima 1963 r
- na tyłach szkoły był ogród warzywny ,w którym pracowali wszyscy uczniowie w ramach lekcji biologii
- nauczyciel fizyki podłączał uczniów do "maszyny pamięci" czyli niewielkiej prądnicy...
- w Celestynowie swoją drogę sportową zaczynał Zbigniew Jasiukiewicz - świetny siatkarz w latach 60 i 70 -tych

Więcej ciekawych historii w książce "Szkoło, szkoło, gdy cię wspominam...." ( dostępna w bibliotece)
W czasie spotkania z programem artystycznym wystąpiły też uczennice ze Szkoły Podstawowej w Celestynowie pod kierunkiem pani Renaty Lorenc.
Na zakończenie uroczystego spotkania uczczono pamięć zmarłych Nauczycieli i Absolwentów złożeniem kwiatów w miejscu pamięci przed budynkiem Gimnazjum.
Podczas spotkania kilkudziesięciu bardzo już dorosłych absolwentów LO miało okazję do wielu wzruszeń, radości i zadumy. Następne już w planach SAiS.

I. Skóra

Konkurs plastyczny SKO


W dniu 16.12.2015 rozstrzygnięty został szkolny konkurs plastyczny SKO na najładniejsza skarbonkę.
W konkursie wzięli udział uczniowie z klas drugich i trzecich. Łącznie zgłoszono do konkursu 107 prac.
Komisja w składzie: Anna Rodziewicz-Maszlanka, Hanna Masna i Marzena Kuczyńska wyłoniła zwycięzców i przyznała dwa wyróżnienia:
I - Kinga Skrzeczyńska III a
II - Marcin Żurawek III c
III - Maria Piętka IIIc
Wyróżnienia:
- Aleksandra Kaszubowska IIIc
- Magdalena Dąbrowska III a
Nagrody zostaną wręczone na apelu podsumowującym wyniki i osiągnięcia uczniów w pierwszym semestrze roku szkolnego 2015/16.

Jasełka szkolne

Święta Bożego Narodzenia wprowadzają nas w niecodzienny nastrój. Warto na chwilę oderwać się od pędzącej rzeczywistości i wczuć się w ten szczególny, czarowny, rozlewający się na wszystkie serca, świąteczny nastrój.

Tradycyjnie przed świętami uczniowie, nauczyciele i zaproszeni goście spotkali się w sali gimnastycznej na przedstawieniu jasełkowym. Tym razem były "Jasełka na wesoło", które przygotowali uczniowie klasy Ie pod opieką wychowawczyni. Treść przedstawienia nawiązywała do tradycyjnych jasełek, ale wyróżniła je także spora dawka humoru zawartego w dialogach.

Samo przedstawienie odbyło się w radosnej atmosferze stwarzając uczniom okazję do zaprezentowania pełni swoich aktorskich możliwości. Młodzi aktorzy, którzy doskonale wcielili się w odgrywane role, wprowadzili wszystkich w świetny humor i zadbali o wesoły nastrój, o czym świadczyły gromkie brawa publiczności.

O muzyczną część jasełek zadbała pani Krystyna Rosłonek. Piękne kolędy i pastorałki w wykonaniu szkolnego chóru i solistów sprawiły, że nie jednemu zakręciła się łezka w oku.

Wspaniałe dekoracje wykonane zostały przez panią Annę Rodziewicz- Maszlankę. Bardzo dziękujemy!

Po jasełkach, już kameralnie, każda klasa ze swoim wychowawcą uczestniczyła w Wigilii klasowej. Były życzenia świąteczne i noworoczne, poczęstunek oraz wspominanie wesołych chwil mijającego roku.

Wszystkim aktorom i chórzystom bardzo dziękujemy.

K. Łagoda

97 Rocznica Odzyskania Niepodległości

We wtorek 10 listopada 2015 roku uczniowie naszego gimnazjum brali udział w lekcji patriotycznej poświęconej 97 Rocznicy Odzyskania Niepodległości. Miała ona formę audycji przez radiowęzeł, którą przygotowali uczniowie klasy III c. Rys historyczny, dotyczący tego ważnego dla Polaków wydarzenia, był wzbogacony o przerywniki muzyczne pieśni patriotycznych ("My, pierwsza brygada.", "Przybyli ułani", "Piechota", hymn państwowy). Nasi uczniowie i grono pedagogiczne symbolicznie uczcili obchody tego święta, nosząc w tym dniu na rękawach biało - czerwone opaski.

W poniedziałek 16 listopada przeprowadzony został konkurs: "Co każdy wiedzieć powinien? Rocznica odzyskania niepodległości w 25 pytaniach i odpowiedziach". Stosowne materiały były udostępnione uczniom na plakatach w wielu miejscach na korytarzach.
Wyniki konkursu:
1 m. - kl. III d
II m. - kl. III c
III m. - kl. I c
Konkurs przeprowadził i wyniki opracował pan Tomasz Skrzypkowski.
O dekoracje związane z uroczystością i gazetkę tematyczną zadbała kl. II c pod kierunkiem pani Anny Rodziewicz - Maszlanki.

Halina Kwiatkowska

Dopalacze - odlot czy upadek

Uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich naszego gimnazjum w dniach 18-19 listopada 2015 r brali udział w warsztatach profilaktycznych pt. "Dopalacze - odlot czy upadek". W trakcie zajęć trwających w blokach po 90 minut dla każdej klasy, prowadzący starali się osiągnąć następujące cele:
- przedstawienie uczniom niebezpieczeństw związanych z dopalaczami, w tym skutków zdrowotnych i społecznych,
- poznanie różnicy pomiędzy dopalaczem a narkotykiem,
- przypomnienie o ważności asertywności w walce z dopalaczem,
- przedstawienie swojej wiedzy w formie plakatu i ulotki jako szkolnej kampanii informacyjnej dla uczniów,
- uwrażliwienie na fakt, że uzależnienie jest chorobą, którą można leczyć, a nie traktować jako podstawę do społecznej stygmatyzacji.

Oprócz zajęć z uczniami odbyło się szkolenie dla nauczycieli w ramach rady pedagogicznej. Szkolenie miało na celu poszerzenie wiedzy na temat dopalaczy.

Nauczyciele mieli możliwość nabyć umiejętność rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych wskazujących na zażywanie substancji psychoaktywnej (narkotyki, dopalacze) oraz postawienia wstępnej diagnozy nasilania się problemu. Atrybutem szkolenia było zdobycie przez nauczycieli wiedzy na temat przeprowadzania interwencji profilaktycznej.

W dniu 02.12.2015r odbyło się szkolenie dla rodziców, w czasie którego realizatorka skupiła się na ważnej umiejętności, jaką jest prawidłowa komunikacja w relacji rodzic - dziecko, co przyczyni się do umocnienia więzi. Ponadto rodzice poznali charakterystykę i działanie poszczególnych substancji psychoaktywnych oraz wskazano wykaz miejsc w których uzyskają pomoc.

T. Sitek-Zdziarska

Dopalacze i narkotyki

W naszym gimnazjum w listopadzie i grudniu 2015 roku odbywały się zajęcia profilaktyczne dla uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich z policjantką Zespołu do spraw Nieletnich i Patologii z Komendy Powiatowej Policji w Otwocku.

Młodzież uzyskała informacje na temat aktualnej sytuacji prawnej dotyczącej dopalaczy (nowelizacja Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii), która weszła w życie 1 lipca 2015 r.; 114 dopalaczy zostało włączone do listy substancji prawnie zakazanych. Omówione zostały prawa, jakimi dysponuje sanepid, definicje dopalaczy oraz ich skład.

W trakcie zajęć omówiono:
- główne przyczyny sięgania po substancje psychoaktywne przez młodzież,
- czynniki mające wpływ na uzależnienie się młodzieży od substancji psychoaktywnych,
- konsekwencje prawne w związku z posiadaniem, rozpowszechnianiem, handlem, produkcją narkotyków, a także poruszono temat zjawisk kryminogennych związanych z zażywaniem narkotyków np. kradzieże, wynoszenie z domu cennych przedmiotów, bójki.

Ponadto młodzieży zaprezentowano wideo-sondę: "Młodzież o narkotykach i profilaktyce". Celem było poznanie opinii uczniów na temat kontaktu ze środkami odurzającymi oraz oczekiwań w zakresie działań profilaktycznych.

T. Sitek-Zdziarska

Nic się nie stało?

NIC SIĘ NIE STAŁO?
28 września 2015 roku był w Zespole Szkół inny niż zwykłe dni. Na ten dzień zaplanowane zostały ważne uroczystości. Przygotowania do nich trwały kilka miesięcy. Rozesłano wiele zaproszeń. Spodziewano się dostojnych gości. Tego dnia uczniowie gimnazjum pojawili się w szkole w odświętnych ubraniach. Każdy założył na ramię biało-czerwoną opaskę. Panowała podniosła atmosfera, godna 76 rocznicy powstania Polskiego Państwa Podziemnego, którą właśnie obchodzono.

Lekcje były wszystkie, choć skrócone. Nagły alarm przerwał jedną z nich. Szkolny radiowęzeł wyemitował dramatyczny komunikat rozgłośni warszawskiej Polskiego Radia nadany we wrześniu 1939 roku, dokładnie 76 lat temu, gdy do stolicy wkraczały zwycięskie wojska niemieckie i zaczynała się okrutna hitlerowska okupacja. "Czy nas słyszycie!?" - krzyczał do mikrofonu ówczesny spiker. Czuć było grozę tamtej sytuacji.

Po wysłuchaniu audycji udano się do kościoła. Prowadząca uroczystość pani Agata Jastrzębska powitała wszystkich zgromadzonych, a wśród nich wójta Gminy Celestynów pana Witolda Kwiatkowskiego. Obok wójta ważnym uczestnikiem spotkania była pani Janina Warowna, uczennica kompletów tajnego nauczania prowadzonych w Celestynowie w czasie okupacji.

W uroczystościach uczestniczyli również pan Wiktor Piasecki - radny Gminy Celestynów, przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Sportu, pani Hanna Pawłowska - dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury, pani Anna Kędziorek- dyrektor Szkoły Podstawowej w Celestynowie, pan Tomasz Wyglądała - sołtys Celestynowa, przedstawiciele ZHP i mieszkańcy Gminy.

Ksiądz Andrzej Wnuk odprawił mszę i wygłosił patriotyczną homilię. Po mszy, z okolicznościowym przemówieniem wystąpił wójt Gminy Celestynów, a następnie była część artystyczna. Uczniowie gimnazjum, z klasy III e, przedstawili krótką historię polskiej państwowości ze szczególnym uwzględnieniem czasów, gdy musiało funkcjonować tajne państwo podziemne. Przedstawienie było ilustrowane muzycznie. W szczególnie podniosły nastrój wprowadziła pieśń Bogurodzica. Wysłuchano jej z należytym szacunkiem, wstając z miejsc. Wzruszającym podsumowaniem części artystycznej było odśpiewanie hymnu gimnazjum, którego patronem jest porucznik Józef Czuma "Skryty", oficer Armii Krajowej, cichociemny.

Dalsza część uroczystości miała miejsce na placu przed kościołem, gdzie znajduje się pomnik X-lecia Odzyskania Niepodległości. W roku 1944 na pomniku tym harcerz celestynowskich Szarych Szeregów, Aleksander Rękas, umieścił Kotwicę - symbol Polski Walczącej. Ten akt małego sabotażu został zatarty w czasie powojennym. Przypomnieć o nim ma tablica, do odsłonięcia której zaproszono panią Warowną, pana wójta oraz panią Dorotę Stańczak - dyrektor Zespołu Szkół. Wraz z odsłonięciem i poświęceniem tablicy dokonano też oficjalnego otwarcia Celestynowskiego Szlaku Polskiego Państwa Podziemnego. Jest na nim 10 przystanków z informacjami o ludziach, miejscach i wydarzeniach ważnych dla historii Celestynowa czasu II wojny światowej. Wytyczony szlak ma 4 km długości i wkrótce po uroczystości na jego inauguracyjne przejście wyruszyli reprezentanci wszystkich klas pierwszych gimnazjum. Ich rajdową rywalizację zwieńczył konkurs krajoznawczy, którego zwycięzcami zostały Agnieszka Prasuła i Ola Ćwiek z klasy Ib.

A w gimnazjum trwało już spotkanie, w którym pani Warowna wspominała czas hitlerowskiej okupacji. Opowiadała też o dniach wyzwolenia, gdyw lipcu 1944 roku odeszli Niemcy, wkroczyli żołnierze armii radzieckiej, a na ulice Celestynowa wystąpili jawnie członkowie miejscowej placówki Armii Krajowej, Szarych Szeregów i Wojskowej Służby Kobiet. Były biało-czerwone opaski na ramionach i była radość odzyskanej wolności. Nastrój ten szybko zmąciły ostrzeżenia o groźbie aresztowania akowców przez żołnierzy radzieckich. Z opowiadania pani Warownej można było dowiedzieć się, dlaczego w Celestynowie udało się tych aresztowań uniknąć.

W spotkaniu z panią Warowną nie wszyscy jednak mogli uczestniczyć. Duża część uczniów gimnazjum stanęła bowiem przed nie lada wyzwaniem jakim było uczestnictwo w biegu maratońskim na pełnym dystansie 42 kilometrów i 195 metrów. W tym roku, tak jak w poprzednich trzech latach, bieg rozegrano pod hasłem oddania czci Celestynowskim Szarym Szeregom i Bohaterom Tajnego Nauczania. Zawody przeprowadzone były jako sztafeta, w której udział wzięły dwunastoosobowe reprezentacje wszystkich klas. Każdy z uczestników miał do przebiegnięcia odcinek 200 metrów. Przewidziano klasyfikację indywidualną i drużynową. Ważne było też to, by we wspólnym biegu uzyskać rezultat lepszy od najlepszego wyniku osiągniętego w maratonie - pobić rekord świata. Rekord ten to 2 godziny, 2 minuty i 57 sekund. Tak szybko maraton w Berlinie przebiegł w 2014 roku Kenijczyk Dennis Kimetto. Tymczasem na bieżni szkolnej w Celestynowie ponad 150 uczestników sztafety pobiegło ze wszystkich sił - i co? Wszyscy razem osiągnęli wynik 2 godziny, 4 minuty i 52 sekundy. Do rekordu zabrakło dwóch minut. Z jednej strony - poczucie niepowodzenia, ale z drugiej, pełne zrozumienie i szacunek dla poziomu wytrenowania, jaki mają prawdziwi mistrzowie maratonu.

A w szkolnej sztafecie najszybsi okazali się: wśród chłopców - Jakub Michalski z 3b, wśród dziewcząt - Natalia Korzeniewska z 2a, drużynowo - klasa 3d z Olafem Przybyszem, Kacprem Górskim, Jakubem Paterem, Jakubem Górskim i Michałem Masnym na czele.

Był jeszcze czas powrotu do klas w celu przeprowadzenia ostatnich zajęć dydaktycznych.
Tak minął dzień - 28 września 2015 roku. Dzień pełen wrażeń. Czy rozczarowań?
W końcu nie powiódł się zamiar pobicia rekordu świata w maratonie, zresztą nie pierwszy to raz w historii szkoły, ale przecież - nic się nie stało! Tego dnia rekord nie był najważniejszy. Ważne było upamiętnienie historycznej rocznicy, przeżycie uroczystości, wspólny rajd i wysiłek biegowy. Ważne było robienie tego razem. A rekord? Rekord może jeszcze poczekać.

i jeszcze... ręcznie wykonane gazetki przez p. Aleksandra Rękasa

Zapraszamy na wędrówkę celestynowskim szlakiem Polskiego Państwa Podziemnego

szlak PPP

P.S.
W uzupełnieniu relacji dodać należy, że plan i wykonanie projektu wytyczenia Celestynowskiego Szlaku Polskiego Państwa Podziemnego oraz tablicy upamiętniającej akt małego sabotażu podjęła Fundacja "Nauka-Sport-Rekreacja".

Przedsięwzięcie współfinansowała Gmina Celestynów, w ramach realizacji zadania publicznego: "Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego". Działaczom Fundacji oraz wszystkim osobom, które wspomogły ją w realizacji owego zadania niech będzie wolno tą drogą przekazać należne podziękowanie.

Dziewczyny na Politechniki! PIERWSZE WEBINARIUM W NASZEJ SZKOLE!

Dnia 18 maja 2015 roku o godz. 9.30 z siedziby Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji odbyła się transmisja III webinarium w ramach projektu Lean in STEM - Akademia Inspiracji "Girls go STEM!" w którym uczestniczyły uczennice naszego gimnazjum. Webinaria takie realizowane są przez Fundację Edukacyjną - "Perspektywy" w ramach działania "Dziewczyny na Politechniki!". Partnerami tego projektu są Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy.

Cykl spotkań webinarowych ma na celu zachęcanie uczennic gimnazjów do rozwijania zainteresowań w obszarze STEAM (Science, Technology, Engineering & Math - czyli nauki, technologii, inżynierii i matematyki), w kontekście budowania przyszłej kariery zawodowej.

Wraz z dziewczynami z naszego gimnazjum w webinarium uczestniczyły, gimnazjalistki z Dobrzejewic oraz Jeleniej Góry. Do transmisji zostały wykorzystane najnowsze technologie informatyczne oraz wszechobecna sieć Internetowa, aby przełamać barierę odległości i sprawić wrażenie prawdziwej rozmowy.

Tematem przewodnim były "Ścieżki kariery w branży technologicznej". Swoim doświadczeniem podzieliły się z nami : Ewa Drozd z firmy SAP Polska, Barbara Wikieł - Politechnika Gdańska, Maria Zakidalska - Intel Polska, nad całością czuwała Bianka Siwińska. Każda z pań przedstawiła swoją historię dojścia do stanowiska jakie zajmuje obecnie, a warto podkreślić, że są to stanowiska kierownicze. Przekonywały nas że każda z dziewczyn jest w stanie osiągnąć sukces, wszystko zależy od nas samych. Jednakże, jeżeli chcemy w przyszłości zajmować podobne stanowiska musimy oswoić się z naukami ścisłymi, a zwłaszcza z matematyką i fizyką. We współczesnym świecie jest to klucz do sukcesu i osiągnięciu dobrze płatnych stanowisk.

Panie odpowiadały na pytania zadawane z każdego gimnazjum a następnie sprawdziły czy pilnie słuchałyśmy ich opowieści. Odbyło się to w formie konkursu w którym nasze gimnazjum wygrało jedną z trzech toreb z nagrodami. Wszystko to możecie zobaczyć pod tym adresem: http://leaninstem.pl/webinary-girls-go-stem.

Carla Nowak 2e

Postawy uczniów klasy II e

Uczniowie klasy II e zaprezentowali się w czasie przygotowywania uroczystości 3 Maja oraz uczestnictwa w zajęciach profilaktycznych jako klasa aktywna, z pomysłami, zaangażowana w pracy grupowej, jak i na forum. Widać, że uczniowie czują się dobrze ze sobą w grupie. Dysponowali wiedzą na temat uzależnień, konsekwencjach palenia papierosów oraz deklarowali, że ludzie palą z ciekawości i od palenia tytoniu niekoniecznie trzeba się uzależnić. Młodzież w trakcie zajęć zadawała trafne pytania, nie miała problemów z utrzymaniem dyscypliny i uważności zarówno w części prezentacji jak i podczas pracy w grupie, która stanowi skuteczną drogę do stworzenia pozytywnych postaw społecznych.

Postawy osobistego zaangażowania każdego z uczniów dało się zauważyć podczas przygotowywania audycji z okazji 224 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, która odbyła się 5 maja 2015 r. Klasa II e postanowiła przybliżyć uczniom naszej Szkoły informacje zawarte w Konstytucji 3 Maja uchwalonej w 1791 roku. Uczniowie wszystkich klas mieli możliwość wysłuchania audycji nadanej przez radiowęzeł, która była poświęcona historii Polski w tamtym okresie. Na głównym korytarzu została umieszczona gazetka zawierająca przydatne wiadomości na temat tego święta. Uczniowie klasy II e: Nowak Karolina, Szostak Julia, Ładno Mateusz i Wiechetek Mateusz przybliżyli okoliczności powstania Konstytucji. Odgrywali oni główne postacie tamtych wydarzeń. Obsługą radiowęzła zajmował się Żegliński Rafał, który bardzo ambitnie i odpowiedzialnie podszedł do wykonania powierzonego mu zadania.

Po wysłuchaniu audycji uczniowie wypełnili ankiety sprawdzające poziom przyswojenia wiedzy. Wyniki przedstawiły się następująco: I miejsce-klasa II c, II miejsce- klasa II e i II a, III miejsce - klasa - III b. Ponadto przeprowadzona została akcja "Kotylion". Uczniowie całej szkoły tego dnia nosili wykonane własnoręcznie biało-czerwone kotyliony. Pochwała dla klas: I a, I b , I d, II a, II c, II e, III a, III b, III c. Wszyscy uczniowie w tych klasach mieli przypięte kotyliony. Do akcji włączyli się również nauczyciele.

T. Sitek-Zdziarska

Karolina, Marcin, Weronika i ich osiągnięcia.

Problem rozpoznawania zdolności i wyłaniania uczniów zdolnych jest ważny zarówno ze względu na możliwości odpowiedniego stymulowania ich rozwoju oraz z uwagi na znaczne wykorzystywanie tych zdolności.

T. Sitek-Zdziarska

Profilaktyka uzależnień -nikotynizm.

W dniach 19 i 20 maja 2015r. uczniowie wszystkich klas pierwszych , drugich i trzecich naszego Gimnazjum uczestniczyli w zajęciach dotyczących profilaktyki uzależnień.

Młodzież miała stworzone warunki do bezpiecznej rozmowy na temat używek, uzależnień oraz problemów, jakie się z tym wiążą na różnych płaszczyznach życia. Uczniowie zachęcani byli do brania odpowiedzialności za własne zdrowie i życie oraz reagowanie na to, co się dzieje w najbliższym otoczeniu.

Spotkanie z profilaktyką przybliżyło uczniom faktyczny obraz zagrożeń oraz wskazało, jak chronić się przed różnego rodzaju zagrożeniami.

W czasie zajęć dyskutowano, dlaczego młodzież pali papierosy?, jakie szkody ponosi paląc papierosy?, e-papierosy jako alternatywa papierosów czy cichy zabójca?. Omówiono także inne formy nikotynizowania się, inne niebezpieczne substancje dopalające oraz przeprowadzono trening- jak odmówić papierosa?

Celem warsztatów było kształtowanie wśród uczniów postaw zgodnych z wartościami, jakie chcą reprezentować oraz wyposażenie ich w taką wiedzę, która okaże się trwała i przydatna w życiu codziennym.

T. Sitek-Zdziarska

GIMNAZJUM OTWARTE DLA WSZYSTKICH

Dzień Otwarty w Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznym im. por. Józefa Czumy "Skrytego" w Celestynowie miał miejsce 25 marca 2015. Już przed godziną 18 zaczęli się zbierać przyszli uczniowie naszej szkoły ze swoimi najbliższymi - niektórzy przyszli z rodzicami, a inni z absolwentami, którzy przyprowadzili do szkoły swoich młodszych braci, czy siostry.

Otwarcie rozpoczęliśmy na sali gimnastycznej. Pani Dyrektor Dorota Stańczak przedstawiła, co oferuje nasza szkoła przyszłym uczniom. W roku szkolnym 2015/2016 młodzież będzie mogła uczyć się - do wyboru - w klasie matematycznej, dwujęzycznej lub ogólnej.

czytaj więcej

Odwiedzili nas siatkarze AZS Politechniki Warszawskiej...

Poniedziałek 27 kwietnia 2015 roku na długo zapadnie w pamięci uczniów Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. por. J. Czumy „Skrytego” w Celestynowie.

W tym dniu odwiedzili nas siatkarze AZS Politechniki Warszawskiej w składzie: Piotr Lipiński, Patryk Strzeżek, Paweł Mikołajczak, Krzysztof Bieńkowski, Bartłomiej Mordyl, Mateusz Sacharewicz, Waldemar Œwirydowicz, Dominik Depowski, Jakub Radomski, Michał Filip oraz trener Jakub Bednaruk.

czytaj więcej

Rada Pedagogiczna

WNIOSKI zaproponowane i zaakceptowane przez społeczność szkolną czyli Rodziców, Uczniów, Nauczycieli i Pracowników niepedagogicznych do realizacji w roku szkolnym 2014/2015.

Z WIZYTĄ W SOPLICOWIE

Wpadniem do Soplicowa jak w centrum polszczyzny,
Tam się człowiek napije, nadysze ojczyzny.
/Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz”/

Z WIZYTĄ W SOPLICOWIE

„Pan Tadeusz”- epopeja narodowa Adama Mickiewicza nie została ujęta w programie nauczania języka polskiego w gimnazjum. Żeby jednak nasi uczniowie zetknęli się z tym dziełem, zespół nauczycieli polonistów z gimnazjum w Celestynowie postanowił, że coroczna akcja ogólnoszkolna pod nazwą „Polubić czytanie” dotyczyć będzie tego wyjątkowego utworu.

Akcja ta połączona z Dniem Języków Obcych przyjęła formę długotrwałego projektu pod nazwą „Polubić czytanie Pana Tadeusza w różnych językach”. Od grudnia ubiegłego roku uczniowie zachęcani byli do czytania epopei narodowej Adama Mickiewicza.

Odpowiedzialna za projekt pani Wanda Danuta Glinka zorganizowała Turniej „Wokół „Pana Tadeusza” składający się z wielu konkursów. Wymagały one od uczniów przeczytania przynajmniej fragmentów epopei, by wziąć w nich udział i wykazać się różnymi umiejętnościami.

czytaj więcej

To nie była zwykła wywiadówka.

25 lutego 2015 na zebraniu z rodzicami przedstawiliśmy wyniki półrocznej pracy nad projektem edukacyjnym realizowanym na podstawie materiałów Winiary: „Żyj smacznie i zdrowo”. W projekcie wzięła udział cała nasza klasa 2 a.

Podczas lekcji biologii oraz godzin z wychowawcą realizowaliśmy propozycje programowe „Żyj smacznie i zdrowo”. Szczegółowo omówiliśmy 10 zasad racjonalnego odżywiania się.

czytaj więcej

Aktywna nauka

W dniu 25.02.2015 r. uczniowie wszystkich klas pierwszych, drugich i trzecich naszego Gimnazjum wzięli udział w warsztatach dotyczących aktywnych metod nauczania.

Dzięki tym metodom nauka staje się łatwiejsza i bardziej urozmaicona, a uczniowie korzystający ze zdobywania wiedzy metodami aktywnymi są samodzielni, bardziej krytyczni, odkrywają w sobie nowe umiejętności, nie mają problemów z wystąpieniami publicznymi. Udział w warsztatach dostarczył uczniom fascynujących wskazówek niezbędnych do osiągania wytyczonych celów.

W czasie trwania warsztatów uczniowie mieli okazję:

  • zapoznać się z systemami reprezentacyjnymi człowieka (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy),
  • poznać swój dominujący zmysł,
  • uświadomić sobie znaczenie technik aktywnego uczenia,
  • zapoznać się z technikami aktywnego uczenia (mnemotechniki, sporządzanie notatek, mapy umysłu), które stanowią swoisty trening pamięci, pozwalają uczyć się szybko i skutecznie oraz ułatwiają naukę języków obcych.

Poniżej przykładowe mapy myśli wykonane przez uczniów:









W tym samym dniu odbyło się również szkolenie dla rodziców i nauczycieli, którego tematyka była podobna, jednak przekazana w inny sposób. W czasie szkolenia zwracano uwagę na dostarczenie wiedzy i umiejętności niezbędnych w interakcjach ludzkich, rozwiązywaniu konfliktów oraz postępowaniu w sytuacjach trudnych.

Głównym celem szkolenia było uświadomienie rodzicom, jak istotna jest ich rola w motywowaniu dzieci do nauki i jak ważną funkcję wychowawczą odgrywają relacje rodziców z nauczycielami. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele mieli okazję zastanowić się nad najczęściej popełnianymi błędami zniechęcającymi dzieci do nauki.

Uczestnicy szkolenia dowiedzieli się:

  • czym jest motywacja, po co jest potrzebna,
  • poznali motywy, jakimi kierują się uczniowie,
  • uświadomili sobie, jaka jest rola rodziców w motywowaniu dziecka do nauki,
  • jak rozmawiać z dzieckiem o szkole,
  • poznali praktyczne rady ułatwiające proces uczenia się oraz jak powinny wyglądać wzajemne relacje rodziców i nauczycieli.

Reasumując należy podkreślić, iż bardzo istotną rolę w procesie wychowawczo-opiekuńczym i edukacyjnym młodzieży gimnazjalnej odgrywa współpraca rodziców z nauczycielami. Należy podejmować przedsięwzięcia mające na celu integrację całej społeczności szkolnej, a więc uczniów, rodziców i nauczycieli.

Teresa Sitek-Zdziarska

GRA SYMULACYJNA pt. „Jak to jest być pod okupacją w czasie wojny”

Przeprowadzona w naszej szkole 14 stycznia 2015 r. przez panie Iwonę Pieronek-Tokarz, Bogusławę Filipowicz i Agatę M. Jastrzębską z pomocą Marcina Urbaniaka z III b, którzy w zależności od potrzeb wcielali się w role oprawców niemieckich lub rosyjskich.

Gra, która miała nas wprowadzić w klimat tamtych trudnych wojennych lat. Czy udało się osiągnąć ten cel?

Oto głos uczniów:

Gra symulacyjna w naszej szkole bardzo mi się spodobała. Przez pewne momenty czułem strach i bezradność. Myślałem, że naprawdę znajduję się w tamtym czasie. Poczułem respekt do osób żyjących w czasie II wojny światowej. Sądzę, że szkoły powinny organizować takie zajęcia. Chętnie jeszcze raz bym w nich uczestniczył.
Mateusz

W grze symulacyjnej najbardziej podobało mi się to, że mogliśmy poczuć się jak ludzie pod okupacją. Wtedy, gdy nas zamkneli w getcie i wywieźli na Syberię.
Robert

Najbardziej w zabawie podobało mi się jak byłem w więzieniu. ./.../ a do tego jeszcze nie dostałem jedzenia. Potem chodziłem głodny i spragniony. To pomogło mi wczuć się w tak trudne czasy.
Żagiel

W grze symulacyjnej podobało mi się wszystko, oprócz tego jak trzymali nas w getcie. To było smutne...
Karolina

Najbardziej podobało mi się wybieranie przedmiotów do przetrwania i pobyt w łagrze. Bardzo działało to na wyobraźnię, oczekuję na następną symulację.
Michał

Najbardziej w zabawie symulacyjnej dotyczącej wojny spodobało mi się więzienie, gdzie byłem aż 3 razy za niewinność i nie dostałem za to jedzenia i picia.
Mateusz

Wszystko.
Adam

Mi najbardziej podobały się role rodzin oraz zadania, które mieliśmy wypełniać.
Paweł

/.../ urząd paszportowy w Rosji – nizapomniane przeżycie.
Gabrysia

Wszystko było super, ale najlepsza była zupa. Przy okazji wyczyściliśmy podłogę, podczas czołgania do lasu.
Karolina

/.../ podobało mi się szukanie rodziny w tłumie. Zobaczyłam życie ludzi w tamtych czasach, pomogło mi to trochę zrozumieć /.../.
Wiktoria

/.../ natrudniejszym zadaniem było przekonanie Rosjanina, by przepuścił nas do Polski. Dzięki pracy fizycznej, którą wykonywaliśmy dostaliśmy chleb i wodę. Poruszaliśmy się z rodziną, to było ważne. Podsumowując, gra poruszyła naszą wyobraźnię, dzięki niej chociaż trochę dowiedziałm się jak ciężkie życie mieli ludzie podczas wojny.
Marysia

Gra symulacyjna to było fajne przeżycie. Dla nas to była zabawa, ale przecież poznaliśmy kawałek historii i chociaż w jakimś stopniu poczuliśmy się tak jak w tamtych czasach. To był dobry pomysł.
Julia

Krzyżówkowa Liga Mistrzów

To INTERAKTYWNY KONKURS WIEDZY

W LIDZE UCZESTNICZĄ wszystkie klasy gimnazjum.
Spotkania Ligi odbywają się RAZ W MIESIĄCU.

W listopadowym spotkaniu upamiętniona zostanie postać JANA KARSKIEGO

Święto Edukacji Narodowej

Jak co roku, 14 października, w naszym gimnazjum odbyła się uroczystość łącząca Święto Edukacji Narodowej oraz przyjęcie pierwszoklasistów do społeczności szkolnej. Motywem przewodnim tego Dnia były kwiaty, które były głównym elementem dekoracji wykonanej pod okiem pani Anny Rodziewicz – Maszlanki.

więcej

Sprzątanie świata

Podobnie jak w latach poprzednich, nasza szkoła włączyła się w międzynarodową kampanię "Sprzątanie świata". Z powodu deszczowej i wietrznej pogody, akcję rozłożono na kilka dni września.

Uczniowie otrzymali worki plastikowe i rękawiczki jednorazowe z Urzędu Gminy w Celestynowie. Gimnazjaliści pod opieką wychowawców posprzątali teren wokół szkoły oraz przyległe ulice.

Wiwat 3 Maj!

W dniu 7 maja 2014 r. obchodziliśmy w naszej szkole rocznicę Konstytucji 3 Maja. Uczniowie założyli, uprzednio przygotowane, biało-czerwone kotyliony. Pod tym względem najliczniej prezentowała się kl. I C, na drugim miejscu była I A , a następnie klasy IIA, IIB, IIC. Uczennice klasy II C udekorowały korytarz kolorową gazetką.

Przeprowadziliśmy wstępną ankietę zawierającą pytania o fakty dotyczące historii naszej Konstytucji. Najbardziej wytrawnymi znawcami tematu okazali się trzecioklasiści, co potwierdza ich bardzo dobry poziom wiedzy historycznej.

W czasie audycji klasa I C przybliżyła okoliczności powstania Konstytucji odgrywając role dziennikarzy i głównych postaci tamtych wydarzeń Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego i Marszałka Sejmu Czteroletniego Stanisława Małachowskiego. Zaraz po wysłuchaniu audycji nauczyciele rozdali uczniom ankiety sprawdzające poziom przyswojenia wiedzy. Wyniki były następujące: pierwsze miejsce zajęła klasa IIIa , drugie kl. Ia, a trzecie klasa IIIC.

Organizatorzy: klasa I C

Święto Nauk Matematyczno – Przyrodniczych

21 marca w Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. por Józefa Czumy "Skrytego" odbyło się Święto Nauk Matematyczno – Przyrodniczych. Na uroczystość przybyli zaproszeni uczniowie szóstych klas szkół podstawowych z naszej gminy wraz z nauczycielami.

Uczniowie naszej szkoły oraz zaproszeni goście uczestniczyli tego dnia w warsztatach przedmiotowych o następującej tematyce:

  • Pokazy doświadczeń z chemii i fizyki
  • „Jak zbudowane są płuca?”
  • Tajemnice przyrody
  • Szyfrowanie i łamanie szyfrów
  • Skarby Ziemi – cuda skalne
  • Papierowe fantazje

Można było także obejrzeć wystawy prac przygotowanych przez uczniów na temat :

  • Historii kryptografii i kryptoanalizy
  • Przykłady szyfrów
  • Jak powstały cyfry?
  • Czy znasz te skały?
  • Kod genetyczny – inteligentny zapis

Wszystkim bardzo podobały się alternatywne zajęcia z przedmiotów, których uczą się na codzień. Uczniowie bardzo aktywnie pracowali podczas warsztatów i chętnie brali udział w przeprowadzonych konkursach.

W przygotowaniu tego dnia uczestniczyli wszyscy nauczyciele zespołu matematyczno – przyrodniczego. Nad całością przedsięwzięcia czuwały pani Danuta Kalużna i pani Renata Brożek.

Dzień Języków Obcych

W dniu 7 marca w Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. por. J. Czumy „"Skrytego”" odbył się Dzień Języków Obcych. Przedsięwzięcia tego typu mają na celu promocję nauczanych języków obcych wśród gimnazjalistów, jak również ukazanie im korzyści płynących ze znajomości języków obcych. Po raz kolejny uczniowie mieli okazję bliżej poznać kulturę wielu krajów, języki, tradycje i obyczaje.

Uroczystość oficjalnie otworzyła pani dyrektor Dorota Stańczak i życząc miłej zabawy przekazała głos organizatorom.

Pierwsza część imprezy związana była z Walentynkami. Uczniowie klasy Ie przedstawili w języku angielskim krótką historię święta zakochanych. Usłyszeliśmy typowe zwroty dotyczące Walentynek i popularne życzenia. Dodatkowo, wszystko zilustrowane było na plakatach, które prezentowane były podczas opowiadania i pozwoliły na lepsze zrozumienie przekazywanych treści.

Następnie, chłopcy z klasy IIIc odegrali skecz - również w języku angielskim - dotyczący podbojów miłosnych pewnego młodzieńca, który, jak się okazało, w Walentynki został sam.

Kolejnym punktem programu było przeniesienie publiczności w romantyczny nastrój. A udało się to laureatom konkursu „Piosenki miłosnej w różnych językach”. którzy zaprezentowali swoje wokalne i językowe zdolności. Publiczność była zachwycona i nagrodziła zwycięzców gromkimi brawami.

Uczestnicy obchodów Dnia Języków Obcych mieli także okazję usłyszeć dwie piosenki w języku rosyjskim zaprezentowane przez klasy IIa i IIIe.

W drugiej części imprezy każda klasa miała za zadanie zaprezentować wylosowany wcześniej kraj - jego kulturę, tradycje, obyczaje i ciekawostki. Klasy rozpoczęły przygotowania już miesiąc wcześniej, ale ciężka praca się opłaciła. Zobaczyć można było gorący pokaz flamenco i corridę, przenieść się do czasów Elvisa Presleya i zatańczyć rock and rola, poczuć się jak na koncercie Michaela Jacksona i Beatles’ów, przenieść się w świat bajek braci Grimm, posłuchać ciekawostek o Francji i Austrii, spotkać kangura, posłuchać rosyjskiej piosenki, przenieść się na Zielone Wzgórze a także posłuchać szwajcarskiej legendy o dahu.

Uczniowie przygotowali także stoiska, na których znalazły się charakterystyczne symbole, przedmioty oraz informacje związane z danym krajem. Każde stoisko przyozdobione było wcześniej wykonanymi plakatami i flagami danego kraju.

Największą atrakcją były potrawy regionalne, którymi można było delektować się podczas zwiedzania stoisk. Wszystkim bardzo smakowały Apple pie, popcorn i jabłka w karmelu z USA, Kartoffelsalat z Niemiec, bliny z Rosji, maślane ciasteczka i herbatka z Anglii, kanapeczki z hiszpańską szynką, sery i szwajcarska czekolada, australijskie ciasteczka- Lamingtony, francuskie croissanty i wiele innych.

Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom za zaangażowanie, wykazali się oni pomysłowością, inwencją twórczą i wyobraźnią. Mamy nadzieję, że następnym razem wszystkie klasy włączą się w przygotowanie scenek.

Uczmy się języków obcych, nie zwlekajmy, zacznijmy od zaraz!

K. Łagoda

wystawa "coś z niczego"

W grudniu hol szkolny zamienił się w sale wystawową. Zorganizowaliśmy konkurs "COŚ Z NICZEGO".

Celem tego działania było uświadomienie nam uczniom, ale i dorosłym, że posegregowane odpady to nie koniecznie śmiecie. Ponad to konkurs zmobilizował uczniów w ramach klas do współpracy przy wykonaniu eksponatów.

Wykonane prace konkursowe wielu wprawiły w zadziwienie przede wszystkim ze względu na pomysłowość i gabaryty. Prace zostały ocenione przez rodziców i najciekawsze zostanę wyróżnione w czasie Apelu Podsumowującego I semestr roku szkolnego 2013/14.

Uczniowie klas II Gimnazjum

Opiekun Magdalena Kubicka

Kolędowanie 2013

Jasełka w naszej szkole odbyły się 20 grudnia 2013 r. Na początku uczniowie wysłuchali z radiowęzła kilka słów o historii Świąt Bożego Narodzenia, zwyczajach świątecznych oraz przesądach wigilijnych.

Były to jasełka trochę inne niż zawsze, a to z tego względu, że uczniowie grający swoje role wraz ze mną kolędowali w szkole odwiedzając poszczególne klasy. Każda klasa zobowiązana była wcześniej przygotować wokalnie jedną kolędę, którą wspólnie odśpiewaliśmy. Następnie składaliśmy życzenia i dzieliliśmy się opłatkiem.

Muszę stwierdzić, że zarówno grupa kolędujących jak i pozostali uczniowie byli bardzo dobrze przygotowani, gdyż w sumie odśpiewaliśmy około 15 kolęd.

Chciałbym wyróżnić za pomoc w przygotowaniu jasełek następujące osoby:

z kl. I a Maryja - Magda Żebrowska, Józef - Kacper Ćwiek, Król - Kacper Fic, Król - Szymon Król, Anioł - Natalka Soszka, Król - Magda Dąbrowska, Diabeł - Julia Szulc, Pastuszkowie - Ewa Żochowska, Rafał Nejfeld, Maja Zagubień i Radek Jabłoński, Narrator - Karolina Misek i Patrycja Rogalska

Obsługa radiowęzła: Magda Skóra i Aleksandra Sokół (z II b).

Dziękuję bardzo wszystkim za przygotowanie i uczestnictwo w jasełkach.

Anioł - Adam Dydek

Sprzątanie świata

Sprzątanie świata w naszym Gimnazjum w tym roku nie było zwykłym wyjściem w teren, by pozbierać to co wyrzucono do lasu, parku czy na ulicę. Poprzednie takie akcje nauczyły nas, że to co posprzątaliśmy w jednym roku na drugi rok i tak zostało zaśmiecone na nowo, czasem jeszcze bardziej.

Z tego powodu w tym roku szkolnym inaczej podeszliśmy do problemu śmieci. Postanowiliśmy zorganizować cykl działań edukacyjnych, które będą miały na celu podnieść naszą świadomość dotyczącą Ochrony Środowiska. Pierwsza akcja odbyła się 1 października. Celem naszych działań było zachęcenie naszych koleżanek i kolegów do segregacji odpadów.

warsztaty

Festiwal Nauki od wielu lat daje naszym uczniom możliwość wyruszenia w podróż odkrywania wiedzy i tajników nauki. We wrześniu tego roku uczniowie klas IIIa i IIIb uczestniczyli w interaktywnych warsztatach w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku pt. "Barwy Nieobojętne".

Oto link do filmu, w którym główną rolę gra klasa IIIA

czytaj więcej

Święto Nauk Matematyczno-Przyrodniczych

16 marca w Gimnazjum w Celestynowie odbyło się Święto Nauk Matematyczno-Przyrodniczych. Na uroczystość zostali zaproszeni uczniowie klas szóstych szkół podstawowych z naszej gminy. Przybyli, także przedstawiciele Urzędu Gminy - Pani Olga Wileńska oraz dziennikarz lokalnej gazety Pan Andrzej Morozowski.

czytaj więcej

Nauka odmładza duszę...

Rozpoczął się nowy rok szkolny 2011/2012. W gimnazjum 1 września o godzinie 9.00 spotkali się uczniowie i nauczyciele. Pani Dyrektor Dorota Stańczak powitała wszystkich zebranych, a szczególnie serdecznie uczniów klas I-szych. Głos zabrali również przedstawiciele Rady Gminy. Poznaliśmy nowych nauczycieli, którzy będą w tym roku uczyli w naszej szkole...

czytaj więcej

ŚWIĘTUJEMY Z MATEMATYKĄ

Święto matematyki w gimnazjum odbyło się w piątek 29 kwietnia. Na tę uroczystość zostali zaproszeni szczególni goście - przedstawiciele szóstoklasistów ze szkół podstawowych z naszej gminy.


czytaj więcej

Polubić czytanie

Dnia 28.04.2011r. w Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. por. J. Czumy "Skrytego" odbyła się, wzorem lat ubiegłych, akcja pod nazwą "Polubić czytanie". Tym razem przed beatyfikacją Papieża wybrano książkę Pawła Zuchniewicza pt. "Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża". Autor napisał wiele publikacji o Papieżu m.in. "Cuda Jana Pawła II" i "Nasz Papież".


czytaj więcej

dzień języków obcych

W dniu 25.03.2011r. w Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. por. J. Czumy "Skrytego" odbył się Dzień Języków Obcych. Przygotowania do tego dnia trwały ponad miesiąc.


czytaj więcej

bal karnawałowy

" ...Jest Karnawał, w Karnawale wszyscy urządzają bale.
To tradycja bardzo stara - strojów pięknych co niemiara.
Niech się bawią, duzi, mali zgromadzeni na tej sali. "

Aby tradycji stało się zadość w dniu 05.03.2011 już po raz piąty w Zespole Szkół w Celestynowie odbył się Bal Karnawałowy.


czytaj więcej

zbiórka makulatury i zużytych baterii

W ciągu całego roku szkolnego uczniowie naszego gimnazjum zbierają makulaturę (biorąc też udział w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego) oraz zużyte baterie.


czytaj więcej

adopcja serca

Na książeczce SKO gromadzone są też środki, które uczniowie pozyskują organizując zbiórki pieniędzy, loterie fantowe, dyskoteki dochodowe itp. na opłacenie kosztów kształcenia adoptowanego dwa lata temu w ramach "Adopcji serca" chłopca z Afryki.

Jest nim 11- letni Paul Kabare z Demokratycznej Republiki Konga (gmina Goma).


czytaj więcej

Święto Odzyskania Niepodległości

 Opowiedz mi, dziadku 

16 listopada w naszym, celestynowskim Gimnazjum odbyło się przedstawienie z okazji Święta Odzyskania Niepodległości, które przygotowała klasa III a. Wspólnie chcieliśmy uczcić pamięć o naszych przodkach, którzy dzielnie i z dużą determinacją walczyli o niepodległą ojczyznę. Tytuł sztuki brzmiał:  Opowiedz mi, dziadku , która miała na celu w interesujący i przystępny, ale niebanalny sposób przekazać wagę tego święta.


czytaj więcej

DZIEŃ PAPIESKI

Dnia 18 października 2010 roku z okazji Dnia Papieskiego klasa IIIa przygotowała audycję poświęconą pamięci Wielkiego Polaka- Jana Pawła II. Wspomnienie o Papieżu było emitowane przez szkolny radiowęzeł. Scenariusz audycji "Miłość mi wszystko wyjaśniła" opierał się na informacjach biograficznych o Papieżu, przeplatanych fragmentami jego poezji. Jana Pawła II pokazano jako człowieka niezwykłego, wyjątkowego, a jednocześnie bardzo zwyczajnego; fascynował go teatr, chodził po górach, wiosłował po mazurskich jeziorach, kochał młodzież. Pokrótce wspomniano też jego drogę na Stolicę Piotrową w Rzymie. Fragmenty wierszy pochodziły z "Poezji zebranych" Karola Wojtyły oraz "Tryptyku rzymskiego" Jana Pawła II. Jako przerywników muzycznych nie zabrakło słynnej, ulubionej przez Papieża "Barki", "Abba Ojcze" oraz "Hymnu o miłości" Świętego Pawła w wykonaniu Antoniny Krzysztoń.


czytaj więcej